fbpx

Ponadczasowe cechy logo, które nigdy nie wyjdą z mody

[ 13 kwietnia 2019 ]

Żyjemy w świecie szybkiej konsumpcji i stale pędzącej technologii. Firmy cały czas udoskonalają swoje produkty, dodają nowe funkcje, a co za tym idzie często odświeżają swój branding. Na pewno każdy z Was zna firmę, która w ciągu ostatnich lat parokrotnie zmieniała swoje logo. Oczywiście wszystko po to żeby identyfikacja wizualna była zgodna z duchem nowoczesnego projektowania. Wszak żadna firma nie chce być postrzegana jako staromodna, za sprawą staroświeckiego logo. Dlatego tez sztuka zaprojektowania logo, które będzie ponadczasowe to duże wyzwanie dla grafików.

Projekt, który przetrwa próbę czasu pozwoli firmie zbudować solidną rozpoznawalność, dzięki temu firma nie będzie musiała co chwilę zmieniać koncepcji projektu. Klienci będą starzeć się razem z  firmą oraz logo, które ją reprezentuje.  Dobre logo to takie, które znają rodzice, dzieci, dziadkowie. Przykładem niech będzie logo Coca Coli obecne z nami od pokoleń.

Istnieją pewne ogólne zasady, jeśli chodzi o tworzenie ponadczasowych projektów logo:

  • trzymaj się klasycznych, prostych fontów
  • używaj tylko 2 do 3 kolorów na projekt
  • logo musi wyglądać dobrze zarówno w dużym formacie jak i bardzo małym, np. na ekranie smartfona

 

 

Minimalistyczne

Minimalistyczny projekt  to pierwszy i jeden z najważniejszych punktów na drodze do zaprojektowania idealnego logo. Projekt nie powinien być przesadnie skomplikowany. Zwróć uwagę, że najbardziej rozpoznawalne loga na świecie są bardzo proste i nieskomplikowane co sprawia, że ludzie potrafią je rozpoznać w każdym miejscu: na bilbordzie w mieście jadąc autem jak i w małej ikonie na stronie internetowej. Najlepszym sposobem, aby przekazać wiadomość do szerokiego grona odbiorców jest utrzymanie projektu w prostym tonie. Symetryczne linie, geometryczne kształty, szeryfowe fonty pozwolą utrzymać prostotę, ale jednocześnie nadadzą nowoczesny, minimalistyczny styl.  Minimalistyczne logo jest łatwe do zrozumienia i może być szybko rozpoznawane przez klientów, nawet takich, którzy nie są zaznajomieni z marką na co dzień. Tak naprawdę minimalizm sprawdzi się w każdej branży bez względu na jej rodzaj od rolnictwa po architektów.

 

 

 

 

Logo w stylu Vintage

Takie logo oferuje ziarniste tekstury, czasami nawet rozmyte, które nawiązuje do starych maszyn drukarskich i dodaje emocjonalny, nostalgiczny klimat. Często też tego typu projektu wyglądają jakby stworzone odręcznie. Projekty w tym stylu często mają wyznaczoną granicę, która otacza projekt, przypominając tym samym herb. Oczywiście cechuje je prostota w palecie kolorów, która jest stonowana i spokojna. Vintage logo sprawdzi się dla firm z tradycją, które mają swoją historię. Stosowane często w firmach: oferujących wyroby skórzane, piekarniach, piśmiennictwie, księgarniach, kawiarniach, branży drzewnej. Tradycyjny przekaz vintage logo mówi klientom, że firma jest z nim na zawsze, a produkty są trwałe i z tradycją.

 

 

 

 

Monochromatyczne

Idealny projekt powinien wyglądać dobrze zarówno w kolorze jak i w czerni i bieli. Wiele firm zrezygnowało zupełnie z kolorów, podkreślając tym samym minimalizm. Użycie monochromatycznych barw sprawia, że logo staje się ponadczasowe, klasyczne. Istnieje o wiele mniejsze ryzyko, że taki projekt będzie za parę lat niemodny w przeciwieństwie do jaskrawych, neonowych kolorów, które za jakiś czas mogą być synonimem tandety. Styl monochromatyczny działa dobrze dla firm: luksusowych ( Zara, Ochnik, Bytom ), klasycznych, profesjonalnych ( Kancelarie prawne ), kojarzących się z bogactwem ( Kruk ) ale i firm bardziej tradycyjnych ( Adidas, Nike, Puma ).

 

 

 

 

2-3 kolory

Jeśli lubisz barwne projekty, zaleca się ograniczenie podstawowej palety kolorów do minimum. Dobrą praktyką jest wybór jednego dominującego koloru, a drugi zastosowany tylko jako akcent. Można też wybrać jeden kolor i zastosować jego odcień jako uzupełnienie. Takie ograniczenie palety barw pozwala zachować przejrzystość projektu. Im więcej kolorów tym bardziej projekt będzie rozpraszał oglądającego w efekcie czego nie zapadnie mu w pamięć. Kolejną rzeczą na niekorzyść dużej palety barw jest fakt, że zmniejsza się widoczność takiego projektu po pomniejszeniu.
Posługując się kolorem warto zapoznać się z teorią kolorów ponieważ niektóre firmy są stworzone, by reprezentował je jakiś kolor jak np. medycyna (niebieski) zdrowie i ekologia (zielony) pomarańczowy (marka dla młodych) luksus ( czarny).

 

 

 

 

Typograficzne logo

Wiele dobrych projektów opiera swoją rozpoznawalność wyłącznie na zastosowaniu fontów, rezygnując całkowicie ze znaku graficznego (sygnetu). Jednak w tym wypadku musisz wiedzieć, że na tego typu projekty mogą sobie pozwolić rozpoznawalne już na rynku firmy. Czy to znaczy, że Twój projekt powinien zawsze posiadać znak graficzny ? Niekoniecznie. Jednak opierając swoje logo wyłącznie na tekście nie staraj się być na siłę  indywidualistą, wybierając oryginalny, nieczytelny font.  Upewnij się, że słowo jest łatwe do odczytania np. Facebook, IBM.