fbpx

Podstawy projektowania graficznego

[ 25 lipca 2018 ]

W każdej dziedzinie życia można wyodrębnić podstawy, bez których funkcjonowanie było by niemożliwe lub utrudnione. Tak samo jest i w grafice. Stworzenie udanego projektu to coś więcej niż inspiracja lub świetny pomysł. Chodzi o zrozumienie podstawowych elementów, które każdy projektant powinien poznać przed rozpoczęciem przygody z designem. W tej lekcji przedstawiliśmy kilka sztandarowych punktów, które mają zastosowanie w każdym projekcie bez względu na jego rodzaj. Artykuł jest uzupełnieniem kursu na temat projektowania grafiki w Photoshopie.

 

 

Fonty bezszeryfowe

Wybierając krój pisma dla nagłówków, napisów i tekstu głównego, używaj łatwych do odczytania fontów bezszeryfowych o prostym i nowoczesnym wyglądzie. Oko ma trudności ze skanowaniem wielu krojów, więc trzymaj się prostej zasady żeby wykorzystywać tylko jeden, maksymalnie dwa kroje na projekt.

 

 

Skaluj najważniejsze elementy

Zastosuj skalę do kształtów lub elementów kompozycji, które wymagają podkreślenia. Użyj odpowiednich kolorów, aby ulepszyć tę technikę, jednocześnie upewniając się, że odpowiednie kroje dobrze wyglądają przy zwiększonym rozmiarze. Zdecyduj jakie słowo jest najważniejsze w projekcie oraz jakie elementy warto wyróżnić.

 

 

Tekst na zdjęciu

Jeśli umieszczasz tekst na zdjęciu zwiększ kontrast, dzięki zmniejszeniu jasności obrazu tła. W tym momencie kolor tekstu staje się bardziej wyraźny i czytelny. Jest to świetny sposób na zastosowanie białego lub czarnego tekstu na zdjęciu.

 

 

Zaokrąglone vs ostre fonty

Wybierz krój pisma, który przekazuje charakter Twojej firmy. Kroje pisma z zaokrąglonymi krawędziami są zazwyczaj bardziej przyjazne i kojarzą się cieplej z daną firmą czasem wręcz zabawnie. Natomiast sztywne, ostre geometryczne fonty sprawiają wrażenie solidności, czasem sprawiają wyrafinowany i elegancki wygląd. Firma technologiczna będzie dziwnie wyglądać z zaokrąglonym krojem fontu, a firma z branży zabawek dziecięcych może wyglądać zbyt poważnie gdy wybierzesz prosto ciosany krój.

 

 

Wyrównanie

Jeśli chcesz uzyskać harmonie w projekcie możesz dodać ozdobną linię. Sprawi ona ze projekt zachowa równowagę i podkreśli kompozycję. Linia w tym przykładzie symuluje linie graniczną i zakotwicza tekst do prawej mimo tego że jest on wyrównany do krawędzi, to linia jeszcze bardziej potęguje ten efekt.

 

 

Spójność

Najprostszym sposobem zapewnienia estetycznej jedności  na stronach, reklamach oraz wszelkich projektach jest ich powielenie, a następnie edycja tekstu i zastępowanie obrazów do odpowiednich wymiarów.

 

 

Hierarchia

Ustal co w twoim projekcie powinno być najważniejsze. Czy jest to nagłówek, przycisk akcji, a może obraz ? Wyróżnij to w taki sposób żeby już na pierwszy rzut oka było najważniejsze. Zastosuj kontrastowy kolor lub większy, pogrubiony font.

 

 

Grubość linii

Jeśli używasz kształtów, zwłaszcza linii poziomych i pionowych, zadbaj o to żeby współgrały z innymi elementami projektu. Dla równowagi i proporcji upewnij się, że grubość elementów pasuje do grubości fontów.  Gruba linia zastosowana do cienkiego kroju nie będzie wyglądać najlepiej.

 

 

Minimalizm

Stwórz jednolitość wizualną, stosując jeden rodzaj fontu w całej identyfikacji wizualnej twojej firmy.. Najlepiej jest wybrać taki krój pisma, który posiada wiele wariantów, takich jak kursywa, pogrubienie, skondensowane.  Dzięki temu nie będziesz musiał szukać innego kroju w przypadku wyróżnienia nagłówka. Wystarczy ze wybierzesz pogrubioną opcję. Jeśli nie wiesz jaki wybrać rozmiar nagłówka możesz zastosować taka radę. Wybierz rozmiar tekstu, a następnie pomnóż go przez 2.5 i wyjdzie Ci minimalny rozmiar nagłówka. Dzięki temu nagłówek będzie wyróżniał się i kontrastował z resztą tekstu.  Do tego możesz dodać jego pogrubienie.

 

 

Oddech

Tworząc ważne elementy w projekcie w tym zwłaszcza tekst otocz go pustą przestrzenią. Dzięki temu projekt będzie oddychać, a najważniejsze elementy nie zleją się z innymi.  Wolna przestrzeń wokół tekstu przyciągnie uwagę widza o wiele bardziej niż zaśmiecona kompozycja.

 

 

Kontrast

Kontrast jest jedną z najważniejszych rzeczy w projektowaniu graficznym. Użyj kontrastowego tła, czcionek i grafiki w projekcie. Użyj filtrów fotograficznych, aby zwiększyć pozytywną lub negatywną przestrzeń na obrazie.  Zastosuj czarny lub biały kolor, aby uzyskać optymalny kontrast między obrazem z tła, a tekstem. Dobrą zasadą jest to, że jeśli masz jasne tło, powinieneś użyć ciemnego tekstu.

 

 

Siatka obrazów

Nie mówimy tutaj o treści obrazu, mówimy o układzie. Wyrównanie kilku obrazów za pomocą siatek lub ramek sprawia, że ​​projekt wygląda bardziej profesjonalnie niż losowe rozmieszczenie ich w projekcie.

 

 

Wyrównanie do środka

Dla większości osób mających niewielkie doświadczenie w projektowaniu graficznym wyśrodkowanie to najczęstszy wybór położenia elementów. Mówi się, że amatorskie projekty poznać po tym, że wszystko jest centralnie na środku. Dlatego też jeśli tworzysz plakat, ulotkę lub reklamę, unikaj wypośrodkowania wszystkiego jak leci .Wyrównany tekst do środka jest trudniejszy do odczytania – częściowo dlatego, że jesteśmy przyzwyczajeni czytać od lewej do prawej, a częściowo dlatego, że wizualnie tekst kończy się kształtem klepsydry, co utrudnia przejście do następnego akapitu.

 

 

Odstępy od brzegów

Wszystkie elementy w projekcie powinny mieć co najmniej pół cala odstępu od brzegu ze wszystkich stron. Elementy, które znajdują się zbyt blisko brzegów nie wyglądają estetycznie. Pamiętaj, że zarówno w grafikach przeznaczonych do druku jak i grafice na potrzeby internetu zachować wolną przestrzeń od brzegów projektu.

 

 

Zasada akapit 1.6

Typografia to 90% udanego projektu. Jednym z jej elementów jest wysokość wiersza czyli odległość między poszczególnymi linijkami tekstu. Tutaj dobrze spawdza się zasada 1.6 wysokości linii. Po prostu wybierasz rozmiar fontu, a następnie mnożysz jego rozmiar przez 1.6 co daje Ci wynik ostawień odstępów miedzy wierszami. Ta zasada sprawdza się również przy tworzeniu stron gdzie zwiększając odległość wierszy do 1.6 zwiększa się czytelność tekstu.

 

 

Użyj 2 kolorów

Jeśli nie czujesz się  doświadczony w łączeniu kolorów oczywiście zawsze możesz skorzystać z gotowych palet kolorystycznych.  Jeśli jednak nadal nie do końca to czujesz, to postaw po prostu na wybór dwóch kolorów. Na przykład możesz użyć koloru pomarańczowego dla wszystkich przycisków akcji oraz najważniejszych elementów w projekcie oraz niebieskiego dla całej reszty.  Takie ograniczenie palety barw prawie zawsze wygląda bardzo dobrze i dzięki temu twój projekt nie będzie chaotyczny.