Kurs Reaper 6.15 – podstawy edycji, miksu oraz masteringu

69

Podczas 6 godzin kursu poznasz podstawowe zasady korzystania z oprogramowania REAPER w wersji 6.15. Twórz, edytuj, miksuj i produkuj materiał dźwiękowy.

💰 Dodaj do koszyka 5 dowolnych kursów, a zapłacisz 99 zł za wszystko! 💰
Poziom: podstawy
Data wydania: 2020
Czas trwania: 6 godzin

Czego się nauczysz?

Dzięki temu kursowi będziesz mógł wejść w świat produkcji muzycznej, ucząc się obsługi kompletnego narzędzia i bardzo popularnego narzędzia audio, jakim jest REAPER. Wiedza, którą zdobędziesz w kursie, da Ci solidne podstawy do samodzielnej pracy z plikami dźwiękowym. Umiejętność korzystania z programu REAPER, zapewni Ci nowe możliwości rozwoju w fascynującym świecie produkcji audio.

Kurs został przygotowany z myślą o początkujących użytkownikach, w taki sposób, by krok po kroku pokazać interfejs, dostępne narzędzia oraz podstawy produkcji audio. Każda z lekcji zawiera kompletne omówionie tematy w jak najbardziej przejrzysty sposób, co pozwoli Ci poznać nawet złożone zagadnienia związane z programem.

  • Jak skonfigurować interfejs do wygodnej pracy
  • Jak ustawić wejścia, wyjścia oraz wtyczki
  • Jak pracować z materiałem wielościeżkowym
  • Jak ustawić metronom
  • Dowiesz się co to jest kwantyzacja nagrania
  • Nauczysz się podstawowej edycji dźwięku
  • Dokonasz oczyszczania ścieżek, tworzenia grup
  • Dowiesz się, jak korzystać z automatyzacji
  • Dodasz efekty do materiału audio
  • Nauczysz się korzystać z instrumentów wirtualnych (VSTi)
  • Zobaczysz jak zastosować efekt sideechaining, aby uzyskać przejrzystość w miksie
  • Zobaczysz jak usunąć szumy z materiału
  • Podepniesz dodatkowy kontroler midi
  • Dowiesz się, jak przygotować swój projekt do wyeksportowania
  • Poznasz różnicę między grupa a folderem
  • Dokonasz miksu oraz masteringu wielośladowego utworu
  • Poznasz ciekawe, dodatkowe wtyczki VST
  • Zobaczysz jak dostosować program Reaper do własnych potrzeb

Dla kogo jest ten kurs?

Dla wszystkich początkujących muzyków, którzy chcą edytować dźwięki lub produkować materiał muzyczny.

Dla osób, które chcą nauczyć się koncepcji edycji dźwięku wielościeżkowego.

Podstawy edycji audio

Po zapoznaniu się z interfejsem przejdziesz do głównego celu programu czyli edycji dźwiękowej. Nauczysz się wgrywać ścieżki do projektu, oznaczysz ścieżki kolorem, dodasz markery, zablokujesz, ukryjesz i zamrozisz ścieżki.

Nagrasz midi i wykonasz monitoring podczas nagrania. Dowiesz się jaka jest różnica pomiędzy nagraniem z efektami zapiętymi na szynę nagraniową (inputFX), a zwykłym slotem FX w mikserze. Ponadto ustawisz metronom i wykonasz kwantyzację nagrania czyli dosunięcia do siatki.

Podstawy edycji audio, to oczywiście nauka cięcia, przenoszenia, rozciągania i ściskania klipów czyli tzw. stretching. Dokonasz również grupowej edycji dźwiękowej

Usuwanie szumów i zakłóceń, to kolejna podstawowa technika, którą musi znać każdy kto pracuje z narzędziem Reaper.

Automatyzacja

Kolejny krok, to ułatwienie przepływu pracy w programie za pomocą automatyzacji. Zobaczysz jak stworzyć automatykę dla śladu (np. głośność i panorama) oraz wykonać automatykę parametrów FX. Szkolenie pokaże Ci również dostępne tryby automatyki trim, read, write, touch, latch, latch preview. Wykonasz też automatykę tempa projektu.

Efekty

Praca z edycją audio, to również wszelkiego rodzaju efekty. W tej części kursu dodasz efekty do śladu z wykorzystaniem skrótów. Poznasz podstawowe efekty potrzebne do pracy z materiałem dźwiękowym – korektor działający na barwę dźwięku oraz kompresor działający na dynamikę dźwięku. Do materiału dodasz efekty przestrzenne, które znane są każdemu, kto pracuje nad edycją audio czyli echo (delay) oraz pogłos (reverb).

Utworzysz szynę wysyłkową dla efektów i poznasz rodzaje wysyłek (pre fader, post fader, pre fx).

Miks i mastering

Ponad godzina kursu została wygospodarowana na naukę miksowania oraz masteringu. To jeden z ważniejszych etapów w pracy producenta muzycznego. Dlatego też zapoznasz się z metodami na podstawowy miks, pracując na przykładowym utworze. Dodatkowo wprowadzisz do sesji utwory referencyjne. Przekażę Ci również mój typ wyboru dodatkowych wtyczek VST, dzięki którym rozbudujesz Reapera o dodatkowe możliwości.

1. Konfiguracja oraz interfejs
Wprowadzenie
Czym jest program Reaper oraz wstępna konfiguracja
Skąd pobrać program
Umowa licencyjna
Konfiguracja wejść i wyjść, konfiguracja midi, ustawienie folderu do wtyczek VST i VSTi
Omówienie interfejsu programu (mikser i okno aranżu, paski menu)

 

2. Ustawienia
Ustawienia dla nowego projektu

 

3. Ścieżki, markery, track manager, fx bay
Wgranie ścieżek do projektu
Zapisanie projektu
Project media/FX Bay
Nadanie kolorów ścieżkom
Ustalenie markerów
Track Manager
Blokowanie i ukrywanie ścieżek w projekcie
Zamrażanie ścieżek

 

4. Nagranie, monitoring, metronom, kwantyzacja
Nagranie audio i midi
Monitoring podczas nagrania
Różnica pomiędzy nagraniem z efektami zapiętymi na szynę nagraniową (inputFX) a zwykłym
slotem FX w mikserze.
Metronom – ustawienia.
Kwantyzacja nagrania (dosunięcie do siatki)

 

5. Edycja dźwięku
Podstawowa edycja w programie Reaper
Ciecie, przenoszenie, rozciąganie i ściskanie klipów (stretching) stretch markers, tworzenie
fadów, klejenie
Tryb grupowej edycji

 

6. Automatyka
Automatyka w programie
Jak stworzyć automatykę dla śladu (np. głośność i panorama)
Automatyka parametrów FX
Tryby automatyki – trim, read, write, touch, latch, latch preview)
Automatyka tempa projektu

 

7. Efekty
Praca z efektami
Dodawanie efektów do śladu
Tworzenie skrótów dodających efekty
Łańcuchy efektów (zapisywanie i przywoływanie)

 

8. Efekty rozwinięcie
Efekty w programie Reaper (ciąg dalszy)
Omówienie podstawowych efektów potrzebnych do pracy z materiałem dźwiękowym –
korektor działający na barwę dźwięku oraz kompresor działający na dynamikę dźwięku
Efekty tworzące przestrzeń w miksie czyli echo (delay) oraz pogłos (reverb)
Tworzenie szyny wysyłkowej dla efektów
Rodzaje wysyłek (pre fader, post fader, pre fx).
Dodawanie instrumentów wirtualnych do sesji

 

9. Sidechain
Sidechain – omówienie techniki i przykłady

 

10 .Usuwanie szumów
Usuwanie szumów w programie Reaper – przykładowa technika z wykorzystaniem funkcji
znajdujących się na pokładzie programu

 

11. Dodatkowy kontroler midi
Podpinanie dodatkowego kontrolera midi.
Wykorzystanie enkoderów CC z kontrolera do sterowania funkcjami w programie Reaper

 

12. Opcje eksportu
Eksport sesji
Zgranie sesji do jednego pliku (Master track render)
Zgranie sesji w formie wielośladowej (Stems render)
Region Render czyli zgranie poszczególnych regionów z poszczególnymi składowymi

 

13. Przepływ pracy
Omówienie przepływu sygnału w programie Reaper
Różnica pomiędzy grupą a folderem grupy
Przykład miksu oraz masteringu utworu
Wprowadzenie utworów referencyjnych do sesji
Sugestie dotyczące wyborów wtyczek VST – każdy ma swoje preferencje, więc nie traktujcie
tego jak lista typu „must have”

 

14. Dostosowanie programu
Dostosowanie programu do własnych potrzeb
Tworzenie własnych pasków z często wzywanymi funkcjami
Tworzenie własnych akcji składających się z kilku pojedynczych zadań (makra)

  1. Ania Kłobucka

    Dobry lektor, dobra jakość wykonania kursu. Wszystko zebrane do kupy, nie trzeba niczego szukać na Youtubach i grupach.

  2. Adam Kajetanowicz

    Dobry i szczegółowy kurs z łatwymi do naśladowania instrukcjami, jak korzystać z podstawowych narzędzi Reapera, dla początkujących,

Dodaj ocenę