Pastele to jedne z odcieni, które nie do końca wiadomo w jakich momentach projektowania graficznego warto wykorzystać. W tym poradniku opowiemy nieco o pastelach oraz jaką niosą za sobą moc, jak nam się kojarzą, jaka jest ich historia i kiedy warto z nich korzystać.
Podstawy koloru pastelowego
Kolor pastelowy definiowany jest jak każdy inny odcień czyli posiada odpowiednią ilość nasycenia w każdej barwie. W praktyce kiedy myślimy o pastelach zazwyczaj mamy na myśli tylko część pastelowej palety i są to barwy między zieloną, fiołkową, koralową, a pudrową. O wiele rzadziej myślimy o pastelach w szarości i bieli. A jak widać na poniższej grafice paleta barw jest kompletna. Kolejną kwestią jest intensywność nasycenia koloru gdzie zazwyczaj definiujemy odcień pastelowy jako nieco wyblakły, o mniejszym nasyceniu pigmentu. Dlatego też pewnie te odcienie kojarzą nam się z jasnymi barwami. Mają niskie lub średnie nasycenie, miękki, stonowany odcień i brak silnej zawartości chromatycznej. Nazywa się je często miękkimi, neutralnymi, kojącymi, mlecznymi, zamglonymi. Nigdy nie są odważne, wyglądają łagodnie i są kojące dla oczu.